Jag har en inre drivkraft av att porträttera misslyckade kvinnor iklädd fula kläder, jag vet inte var den kommer ifrån, men det får mig i balans.
Det här projektet tog sin form i samband med en större målning som bygger på en idé om att göra ett storslaget porträtt av en kvinna. Kvinnan som jag valt att porträttera har på sig ett blusliknande klädesplagg i syntetmaterial, med ett stort grafiskt mönster. Hennes hals är lite lätt erotiskt blottad, samtidigt som hon försöker utstråla någon form av makt, kanske mellanchefsmakt eller något högre än så. Håret är frissigt och hennes ansiktsuttryck utstrålar en känsla av att inte vara attraktiv.
Att arbeta i tema brukar ofta vara en efterkonstruktion. Om de finns så brukar de växa fram som en organisk process och blandas med ämnen och frågor som man inte riktigt kan definiera fullt ut. Men om jag ska ringa in något, så handlar mina verk nästan alltid om människor. Tidigare har jag främst porträtterat män, oftast äldre, iklädd kostym och med tjocka glasögon, som sitter enskilt eller tillsammans med andra och utför någon syssla eller arbetsrelaterad handling. Varför jag valt just dem är svårt att svara på, men kanske handlar det om en medveten distans, att inte riktigt kunna identifiera sig med personerna, en fascination att på avstånd studera människor som gör något som de själva uppfattar som viktigt. Ibland har jag placerat dem i en kaotisk och obegriplig värld.
De senaste åren har jag börjat rikta allt större fokus på kvinnor. Genom att porträttera personer som jag har större möjlighet att identifiera mig med, så öppnas vägar för att hitta djupare och mörkare spår, med självbiografiska inslag. Yrkesrollen, görandet och vägen till meningsfullhet och nytta är fortsatt närvarande teman och jag arbetar vidare på det byråkratiska spåret, där jag skildrar den professionella kvinnliga makten i samma struktur. Jag arbetar främst med måleri, teckning och text. Projektet består av ett antal porträtt av kvinnor, som på olika sätt fångat mitt intresse.
|
|
|